Psycholog

                   Psychoterapeuta Uzależnień 

   Monika Zawłocka

 

Psycholog online Monika Zawłocka

Program HALT i 24H

Program HALT i 24h to tzw. koła ratunkowe, pomagające w przezwyciężeniu kryzysu związanego z pojawianiem się silnego,,Głodu/potrzeby" substancji

                                                                                      Halt

                                                                                                                      
H- hungry- głodny      Sytość zmniejsza rozdrażnienie oraz powoduje dobre samopoczucie,
                            a zatem zmniejsza ryzyko przyjęcia środka. Dlatego staraj się  dużo pić wody oraz jeść

A- Angry- zły                     staraj się na bieżąco rozładowywać swoją złość oraz nie doprowadzać do
                                                            jej  kumulacji, oraz nie rozkręcać w sobie napięcia

L- lonely- samotny              otaczaj się wspierającymi Cię osobami, jeśli nie masz takich
                                                    w rodzinie, zawsze są grupy terapeutyczne, mitingi itp.

T- tired- zmęczony                  staraj się wypoczywać oraz wysypać. Kiedy jesteśmy wypoczęci,
                                                                 wszystko     widzimy w innych barwach



24H

Program 24h zakłada, że w przeciągu najbliższej doby nie sięgniemy po używkę, oraz nie wykonamy czynności nałogowej. Trzeźwienia zaczyna się od pierwszej godziny abstynencji. im krótsze czas trzeźwości sobie wyznaczamy, tym mniejsze napięcie związana z ochotą sięgnięcia lub wykonania czynności nałogowej. Założeniem programu 24H jest to, aby codziennie rano wstając z łóżka i powiedzieć sobie: ,,dziś nie przyjmę/nie napiję się/nie zrobię tego". Im silniejsza potrzeba sięgnięcia po środek lub wykonania czynności, tym krótszy czas wyznaczamy sobie na przetrzymanie napięcia. kiedy potrzeba przestanie być już tak mocno odczuwana, stopniowe wydłużamy czas maksymalnie do 24h. Żaden stan jaki przeżywamy nie jest w stanie trwać wiecznie, kiedy osiągnie już apogeum, zacznie stopniowo spadać. potrzeba substancji lub wykonania czynności, nie jest wyjątkiem. Dlatego kiedy złapie cię ogromna ochota, spójrz na zegarek
i wyznacz sobie 1 min/ 5 min...., w których tego nie zrobisz, tak wiele razy, jak mocno i długo potrzeba ta będzie Cię trzymać. Lepiej przestać przed zegarkiem 15 min niż wrócić do nałogu. A jeśli wpadka się trafi, to pamiętaj aby jak najszybciej wrócić do trzeźwienia.