Psycholog

                   Psychoterapeuta Uzależnień 

   Monika Zawłocka

 

Psycholog online Monika Zawłocka

Zalecenia pomagające w utrzymaniu Abstynencji

Kiedy podejmiemy decyzję o tym, że chcemy żyć w abstynencji, zaczynamy się zastanawiać jak to zrobić aby nam się udało i jak najbardziej zabezpieczyć się przed wpadkami. Kiedy przyjmowaliśmy/wykonywaliśmy zachowania nałogowe, wiedzieliśmy co zrobić i jak sięgnąć. celem zaleceń abstynencyjnych jest to, aby jak najbardziej zabezpieczyć się przed sytuacjami i okolicznościami, które mogłyby spowodować nawrót myśli o substancji i czynności, a co za tym idzie, zmniejszyć pokusę sięgnięcia po substancję. W końcu po co sobie utrudniać życie, skoro można się trochę ochronić. Oto kilka wskazówek, których celem jest ułatwienie Tobie Trwanie w abstynencji

1. Rozważnie informuj osoby z twojego  otoczenia o swoim problemie. osoby wspierające mogą pomóc ci nie sięgnąć, osoby które nie rozumieją twojego problemu lub nie chcą abyś trwał w abstynencji będą cię utrudniać trwanie w abstynencji
2. Zadbaj abyś w domu nie miał dostępu do substancji od których jesteś uzależniony (nie trzymaj alkoholu w barku, zablokuj dostęp do internetu lub strony z grami hazardowymi itp.)
3. Nie pozwól aby ktoś na spotkanie z Tobą przynosił substancje od których jesteś uzależniony, widok osób pijących będzie wywoływał w Tobie ochotę zażycia
4. Nie sięgaj po produkty na bazie alkoholu. amol, cukierek z alkoholem, kawa, to wszystko może spowodować ponowne wpadnięcie w ciąg
5. nie używaj leków na bazie substancji od której jesteś uzależniony, jak również perfum
6. Unikaj miejsc i ludzi którzy spożywają środki od których jesteś uzależniony lub wykonują czynności nałogowe, są pod wpływem środka lub na ,,głodzie", to wszystko uruchamia skojarzenia i będzie powodowało chęć sięgnięcia, ,,spróbowania"
7. Unikaj miejsc, okoliczności i osób które kojarzą ci się z zażywaniem/wykonywaniem czynności nałogowej. twoja abstynencja jest celem najważniejszym
8. nie daj sobie wmówić że abstynencją kogoś krzywdzisz lub ranisz, bo to nie prawda
10. staraj się jeść do syta, oraz dużo pić wody. z pełnym żołądkiem nie ma miejsca na alkohol
11. staraj się dbać o siebie i nie zadręczać przeszłością, na nią i tak nie masz wpływu
12. Zagwarantuj sobie dawkę witamin, odpoczynek ale i ruch. Dzięki temu będziesz się czuł lepiej
13. Pozwól sobie na pochwałę i docenienie swoich starań
13. Poproś o wsparcie kiedy tego potrzebujesz. Są ludzie którzy chętnie ci pomogą
14. Stwórz swoją osobistą sieć wsparcia
15. Na pierwszym miejscu niech będzie twoja abstynencja
16. Pamiętaj że jesteś ważnym i wartościowym człowiekiem, nie poddawaj się obniżonemu nastrojowi lub obwiniającym myślom lub słowom